zondag 24 juni 2012

Buitenleven

Er wordt wat afgecourd

Wij leven graag buiten, het liefst in een korte broek en op touwschoenen en ik heb voor dat doel bij de Super U voor slechts € 5,99 per stuk een assortimentje  aangeschaft die een Zuidfranse bouwvakker niet zou misstaan. Iedereen heeft  de idee dat het in Frankrijk altijd mooi weer is welnu ik kan u verzekeren dat het bij ons ook kloteweer kan zijn.Gelegen op een hoogvlakte op 438 meter geniet ons dorp een landklimaat waarbij het in de zomer vaak heet is terwijl het in de winter soms stervenskoud is met veel sneeuw!
Ik haat sneeuw
Aangezien ik de pest heb aan sneeuw begrijp ik niets  van de geneugten van wintersport met uitzondering van de après ski maar dan nog ik zuip liever met mevrouw van de Vrie in onze eigen keuken met de benen onder onze eigen tafel dan in overvol toeristenoord.
Zo heeft ieder seizoen zo zijn invloed en wij anticiperen daarop door verschillende overlevingsstrategieën. Zo hebben wij bijvoorbeeld in Frankrijk menige cannicule overleefd door de luiken te sluiten en de rosé koud te nuttigen. In de winter vergt het stoken van de 3 houtkachels heel wat werk want per kachel stoken we 10 kuub per seizoen en dat levert aardig wat calorieën op aan zagen kloven en sjouwen.
zagen kloven sjouwen


houtkachel in de salon
Het zal dus niemand verbazen dat wij de lente en de zomer uitroepen tot onze favoriete seizoenen. Ook de herfst vertoont in onze regio vaak nog zomerse trekjes met aangename temperaturen. Maar de zomer is het voor ons wel, veel verse groenten ,fruit en kruiden uit de eigen tuin en uit de "verger municipal"de gemeentelijke boomgaard waarin het vrij plukken is. Zo gauw als het kan wordt er buiten gegeten en gelukkig kunnen we kiezen uit verschillende terrasjes om afhankelijk van de weersomstandigheden of in de zon of in de schaduw te vertoeven.


zo gauw het kan eten we buiten


kleinzoon in de moestuin












Geen opmerkingen:

Een reactie posten